Σάββατο, 22 Φεβρουαρίου 2014


    Τα  νηπιάκια γίνονται  "χημικοί"

Την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου ήρθε στο Νηπ/γείο μας ο κ.Κώστας για να κάνει με τα παιδιά διάφορα πειράματα χημείας που να είναι σχετικά με τα βιώματα και τα ενδιαφέροντα των νηπίων. Ο χημικός εξήγησε στα παιδιά ότι τα πειράματα πρέπει να γίνονται με τη βοήθεια κάποιου ενήλικα, γιατί μερικές φορές είναι επικίνδυνα. Γι΄αυτό το λόγο αυτός φόρεσε αρχικά τη άσπρη ποδιά του και πλαστικά γάντια.
Το πρώτο πείραμα έγινε με μωβ λάχανο το οποίο ο χημικός το έκοψε στη μέση, το έδειξε στα παιδιά και τα ρώτησε τι τους θυμίζουν τα "νερά" που σχηματίζουν τα φύλλα του λάχανου (ήλιο , δέντρο,..). Υστερα τα παιδιά έκοψαν με τα χεράκια τους τα φύλλα σε μικρά κομματάκια, το βάλαμε σε μια κατσαρόλα και το βάλαμε στη φωτιά να βράσει. Τους ζήτησε να κάνουν μια πρόβλεψη για το τι θα γίνει με το χρώμα του λάχανου. Το νερό που έβρασε το λάχανο το σούρωσε με ένα φίλτρο και είδαμε ότι είχε γίνει σκούρο μπλε. Το έβαλε σε 4 δοκιμαστικούς σωλήνες. Στον 1ο έριξε λίγο ξύδι με νερόκαι αμέσως το χρώμα άλλαξε και έγινε μωβ. Στο 2ο έβαλε σκέτο ψύδι και έγινε φούξια. Στο 3ο έριξε υγρό για τζάμια και έγινε πράσινο. Στο 4ο έριξε καυστικό νάτριο και έγινε κίτρινο.
Το 2ο πείραμα το έκανε με νερό και λάδι. Σ΄ένα μπουκάλι με νερό έριξε λάδι. Τα παιδιά προέβλεψαν ότι το λάδι δε θα βυθιστεί μέσα στο νερό,αλλά θα μείνει από πάνω. Στη συνέχεια μέσα σ΄αυτό το μίγμα έριξε χρώμα ζαχαροπλαστικής μπλε  σταγόνα-σταγόνα και μετά κόκκινη. Οι σταγόνες δε διαλύονταν στο λάδι ,αλλά βυθίζονταν σιγά σιγά μέχρι που έφτασαν στο νερό, διαλύθηκαν και χτωμάτισαν το νερό μπλε. Ταπαιδιά έμειναν έκπληκτα μόλις έπεσε και η κόκκινη σταγόνα και έγινε μωβ το νερό.
Το 3ο πείραμα περιελάμβανε μια φιάλη με λίγο νερό πάνω στο γκαζάκι και ένα μπαλόνι. Φούσκωσε το μπαλόνι με το στόμα του και το ξεφούσκωσε. Μετά εφάρμοσε το στόμιο του μπαλονιού πάνω στο στόμιο της φιάλης και το μπαλόνι με τη βοήθεια του νερού που έβραζε άρχισε να φουσκώνει και μόλις σταμάτησε ο βρασμός το μπαλόνι ψεφούσκωσε ,μπήκε μέσα στο στόμιο και άρχισε να ξεφουσκώνει.Τα παιδιά έμειναν άναυδ. Το ξανάβαλε στη φωτιά όπως ήταν μέσα στο μπουκάλι και ξαναφούσκωσε ξανά και βγήκε έξω από το στόμιο. Τόνισε στα παιδιά ότι το πείραμα αυτό δεν πρέπει να το δοκιμάσουν ποτέ γιατί γίνεται μόνο από ειδικό. Μόλις το μπαλόνι κρύωνε έμπεινε πάντα μέσα στη φιάλη και όλα αυτά έγιναν με τη βοήθεια του νερού.
Στη συνέχεια έγινε το 4ο πείραμα με ασβεστόνερο σ' ένα δοκιμαστικό σωλήνα και με ένα καλαμάκι με το οποίο κάναμε μπουρμπολήθρες. Με το διοξείδιο του άνθρακα που βγάζει η αναπνοή μας το νερό έγινε αδιαφανές. Μετά έριξε σ'ένα άλλο δοκιμαστικό σωλήνα ξύδι και σόδα και το ένωσε με ένα σωλήνα με ασβεστόνερο που έγινε πάλι θολό.Κατόπιν με ξύδι που έριξε σε μια φιάλι και σόδα μέσα σ' ένα μπαλόνι, εφάρμοσε τα 2 στόμια το ένα πάνω στο άλλο και από το διοξείδιο του άνθρακα που βγήκε από την αντίδραση το μπαλόνι φούσκωσε. Το διοξείδιο του άνθρακα που είχε μέσα το μπαλόνι το έβαλε σ' ένα ποτήρι και με "μαγικό " τρόπο κατάφερε να σβήσει 3 αναμμένα κεριά. Αυτό χρησιμοποιούμε και στους πυροσβεστήρες για να σβήνουμε τη φωτιά.

Τα παιδιά παρακολούθησαν όλα τα πειράματα με εξαιρετικό ενδιαφέρον, παρατηρούσαν, έκαναν προβλέψεις, έβγαλαν συμπεράσματα και έτσι ήρθαν σε άμεση επαφή με την επιστήμη της χημείας και τον τρόπο που ερευνούμε και βγάζουμε συμπεράσματα.
Ευχαριστούμε τον κ. Κώστα που μας μύησε στα μυστικά της Χημείας.




2 σχόλια:

  1. Πάρα πολύ ωραία δουλειά!!!!Μπράβο σας!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ Διόνη.Μας δίνεις κουράγιο για να συνεχίσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή